Skip to main content

හිපි සන්කෘතිය - 1කොටස


හිපි සන්කෘතිය - 1කොටස

හිපියො ගැන අහල තියෙන්නවද? නැති වෙන්න බෑ ... ඉතින් මෙ කියන යන්න හිපියො ගැන.. හිපි සන්කෘතිය කියල වෙනම එකක තියෙන්න්ව.. තමන්ටම ආවෙණික වු සමාජ හර පද්ධතියක් නිර්මානය කොටගත් උප සන්කෘතියක් කියල මෙ හිපි සන්කෘතියනම් කරන්න පුලුවන්...නවසීලන්තය,ජපනය,මෙක්සිකොව,බ්‍රසිලය,කැනඩාව ආදි රටවල් සහ සමහර යුරොපා රටවල්වල මෙ හිපි සන්කෘතිය තිබ්බත් මුලිකව ඇමරිකාවෙ තම මෙක වැඩි පුරම ප්‍රසිද්ධ වගෙම වැඩි පුරම මෙ ක්‍රමය මත පදනම් වු කණඩායම් දකින්න ලැබෙන්නෙත් ඇමරිකාවෙ.. ඉතින් 1960 වගෙ තම මෙ හිපි සන්කෘතිය බිහි වෙන්නෙ.. ඒ වගෙ එය මුල් කාලයේ සමාජ -සන්කෘතික ව්‍යපාරයක් ලෙස සලකන්නවා. මෙ හිපි සන්කෘතියට බොහො තරුණ පිරිස් තම එකතු වුනෙ.. විශ්ෂෙශයෙන් අවුරුදු 15-25 අතර බොහො පිරිස් මෙයට එකතු වුනා. එකට හෙතුව වුනෙ මෙ හිපි සන්කෘතිය තුල පවතින නිදහස,ස්වාධිනතාවය, වගෙ හෙතුන් තමා .. එ වගෙම ඔහුන් ඇමරිකානු මධ්‍යම පාන්තික පවුල් හැරදා පැමිනි පිරිස් විමද ,විශේශ කාරනයක් වෙනවා .. ඇමරිකාවෙ අනිකුත් සමාජ-සන්කෘතික ව්‍යාපාරවල දැකින්නට බැරි අපුරුව ලක්ශන බොහොමයක් මෙ ක්‍රමයෙ දක්නට ලැබෙන්නවා..පවතින සමාජ හරයන් විවෙචනය කල මොහුන් සිය විරොදතාවය හා අකැමත්ත පෙන්නුම් කරෙ සිය ජිවන ශෛලිය මගින්ම විමත් විශේෂ කරුනක් වුනා. ඒ පවත්න ජිවන රටාවට විකල්ප ජිවන රටාවක් හදුන්නව දෙමිනි...ආහාර පාන,ඇදුම්පැලදුම්,නිවාස,ඉදිකිරිම්,ප්‍රවාහන සේවා,සන්ගිතය,දර්ශනය, මොහුන්ගෙ අදහස් බාහිර සමාජයට ප්‍රකාශ කිරිමෙ මාධ්‍යන් බවට පත් වුනා. වර්තමානයෙ හිපි සන්කෘතික බලපෑම මත විශේෂිත කොණ්ඩා මොස්තර නිරූපණ ක්‍රේෂ්ත්‍රයෙ දකනට ලැබෙන්නවා ..



ආරම්භය 



1960/70 දි කැලිෆොනියාව පදනම් කරගෙන කුඩා කණ්ඩායම් ලෙස මෙම හිපි ප්‍රජාව බිහි වු අතර විවිද හේතුන් මත,සමාජ පසුබිම් මත සිය පවුල් හැරදා පැමිනි පිරිස් වලින් මොහුන් සමන්විත විය.. දෙමාවිපිය-දරුවන් අතර අදහස් ගැටිම්,සිය ජිවන ගමන වෙනත් මාර්ගවල යාමට ඇති ආශව මෙයට හේතු වුනා. නමුත් වැඩිහිටියනට අනුව මෙක ආයලෙ යෑමක් වු අතර නමුත් තරුණ තරුණියන් සිය සිහින,බලාපොරොත්තු,ස්වාධින මාර්ගයන් තුල ගොස් ඉටු කර ගැනිමට අවශ්‍ය විය සහ මෙය උපකාරි විය. පවතන රජයේ අඩුපාඩු විවෙචනය කරමින් මොහුන් මුල් කාලයෙ තරුණ ව්‍යාපාරයක ලෙස නැගි සිටියේය. පොදු ස්තාන මොහුන්ගෙ වාසභුමිය වගෙම රැස්විම් ශාලා බවට පත් විය. සැන් ෆැන්සිස්කො වල Hight Street,Ashbury Street යන විදිවලින් මොහුන් සිය හඩ මුල් වරට ලොකයට ඉදිරිපත් කල අතර Golden Gate Park තුල දේශන හා රැස්විම් කටයුතු වලට යොදාගත් ඔහුන් එහි පලමු රැස්මිමද පැවත් විය. උත්සාවාකාරයෙන් සිදුවු මෙ රැස්විම Trips Festival නමින් හැදින්විය. විකාරරුපි ඇදුම්වලින් සැකසි හො එසෙ නොමැති නම් නිරුවතින් මෙය බොහො පිරිස් සහභාගි විය. හිපි නායවරුන්ගෙන් සමන්විත වු මෙය සතියක් පුරා පැවත් වුනා.


මෙහිදි ඇමරිකානු රජයෙ හා ලොව අන් රටවල් වල සිදුවන ආසාධරණ සිදුවිම් සාක්ච්ජා කලේය.. ඒ තුලින් අධිරාජ්‍යවාදය හා යුද්ධය හේතුකොටගෙන අසාධාරණයට පත් වු තරුන කොටස්වල දිරියක් ලැබුනු අතර බොහො තරුන පිරිස් සහ විශ්ව විද්‍යාල සිසුන් මෙයට සහභාගි විය. හිපි සන්කෘතියට මග පෑදු Hight Ashbury දිස්ත්‍රික්කයෙ Buena Vista Park හි රාත්‍රි කාලයගත කෙරිනි. ඒ අතර පලමු වරට LSD මත්ද්‍රව්‍ය අත්හදා බැලිම ,Rock and Blues music වල සවන් දිම,නර්තනයේ යෙදිම,විරුද්ධ ලින්ගිකයන් සමග ආදරය කිරිම ප්‍රධාන විය.මෙකි හිපි සන්කෘතිය සරල,විනොදකාමි මෙන්ම කිසිදු නීති පත්ධතියකට බැදි නොපැවතුනි. එක නිසාම මෙම ක්‍රමය ජන්ප්‍රය විමට ඒය හේතු විය.








හිපි සන්කෘතියේ ලක්ශන,බලපෑම කියවමු ඊලග කොටසින් .. .................Thanks @Ishni

Comments

Popular posts from this blog

ගොත් උපසංස්කෘතිය පිලිබදව හැදින්විමක්

ගොත් යනු උමතුව,මරණය,රාත්‍රියෙ අන්ධකාරය,යක්ශයින්, සුර දුතයන් ආදි දෙවල් වලින් සැදුණු මධ්‍යතන යුගයෙ ගොතික් සම්ප්‍රදය ඉදිරියට ගෙන ගිය අපුරු වු උප සංකෘතියක් ලෙස නම් කල හැකිය.නමුත් ගොත් උපසංකෘතිය  ඇති වි දශක තුනක් පමන පසුව වර්තමානයෙ ලොකයෙ ගොත් තරුණ කණ්ඩායම් පෙර මෙන් සුලභ නැත.එසෙ විමට  හෙතුව විලාසිතවක් ලෙස පමණක් ගොත් කරණයට ලක් වු පිරිස් තරුණ විය ඉක්මවු පසුව ගොත් විලාසිතාවෙන් ඉවත් විමයි. රොක් සංගිතය  හා මත්ද්‍රව්‍ය,''හිපි'' සහ ඊට පසු ආ ''පන්ක්'' තරමට නොවුවද ගොත් දිවියට බැදි පවති.බාහිර පෙනුම සුවිශෙස වුයෙ අදුරු සහ මරණය නිරුපනය වෙන වර්ණ වලින් ඔහුන්ගෙ පෙනුම සකසා ගැනිමට භාවිත විමයි.කලු හො ඊට අනුයුක්ත වර්ණයෙන් සැරසි රිදි පැහැති ආයිත්තම් පලදින මොහුන් බොහොවිට මුහුණෙ විවිධ තැන් සිදුරු කර ලෝහමය ආභරණ එල්ලිම සිදු කරයි.සාමාන්‍ය ගොත් විලාසිතා ලෙස කලු හො සුදු පැහැ හිස කෙස්,කලු හො රතු පැහැ තොල් ,කලු හො රතු හො සුදු පැහැති ඇදුම් දැක්විය හැකිය.නමුත් එකි තත්වය සයිබර් ගොත් වැනි ගොත් ප්‍රභෙද වලට වලංගු නොවෙයි.මෙම විලාසිතා බොහොමයක් පන්ක්,වික්ටොරියන් ,එලිසබෙත් විලාසිතා වලින් ල

සංස්කෘතික හැසිරිම් සහ සමලිංගිකත්වය

සංස්කෘතික හැසිරිම් සහ සමලිංගිකත්වය සමාජයක සමාජිකයන් වශයෙන් මිනිසා විසින් අගය කරන්නවු දැනුම ,විස්වාසය,කලාව,සදාචාරය,නීතිය, සිරිත් විරිත් හා අනෙකුත් සියලුම හැකියාවන්වල සංකීර්ණ සමස්තය සංස්කෘතියයි ( E.B.Tylor ,1961, ප්‍රාථමික සංස්කෘතිය) නැතහොත් සරලව සංස්කෘතිය යනු සමාජයේ සමාජිකයන් විසින් පවරනු ලබන බෙදා හදා ගනුලබන ඉගෙන ගත් හැසිරිම් රටාවයි ( රැල්ෆ් ලින්ටන්, 1940) යම් සමාජයක සංස්කෘතිය යනු එම සමාජයේ වටිනාම අංගය වන අතර එකී සමාජයේ සමාජිකයන්ගේ හැසිරිම් පිලිබදව අධ්‍යනයේදි එකි සංස්කෘතික ලක්ෂණ අධ්‍යනය බෙහෙවින් වැදගත්ය. යම් සංස්කෘති‍යක එම සංස්කෘතික ලක්ශණ අනුව එකි සමාජයෙ පුද්ගලයන්ගේ හැසිරිම් රටාව, පෞරුෂත්වය තිරණය වේ.එනම් පුද්ගල පෞරුෂත්වය සමාජයෙන් සමාජයට වෙනස් වන අතර  (සමාජයෙන් සමාජයට සංස්කෘතිය වෙනස් වන බැවින්) පුද්ගලයා නියෝජනය කරන සංස්කෘතිය අනුව එකී පුද්ගලයාගෙ පෞරුෂත්වය ගොඩනැගෙයි.ප්‍රකට මානව විද්‍යාඥවරයෙක් වන මාග්‍රට් ම්ට් විසින් මෙකී කාරණාව පිලිපදව  නිව්ගිනියාවේ මුණ්ඩුගුමාර් හා ඇරපෙශ් ග්‍රෝතිකයන් හැසුරෙන් කරන ලද පරික්ශ්ණය හොදම නිදසුනක් ලෙසදැක්විය හැකිය. එම පරික්ශ්ණයට අනුව එකම වනාන්තරයක්

හිපි සංස්කෘතිය - 2

හිපි  සන්කෘතිය - 02 ඉතින් මෙ හිපි සන්කෘතියෙ දියුනුවට,ව්‍යප්තියට ඔහුන්ගෙ ලක්ශනත් බලපෑවා..ගොඩාක් තරුන තරුණියන්  මෙ හිපි සන්කෘතියට ඇදිලා එන්න එම සන්කෘතියට අයත් වු ප්‍රධාන  විකල්ප ජිවන රටාවක් ගොඩනගා ගැනිම හෙතු උනා. ඒය සුවිශෙෂි අංගයන්ගෙන් සම්න්විත වු අතර  සන්කෘතික විවිධත්වයක් ඒ තුලින් මතු විය.,ඇදුම්පැලදුම් ,සන්ගිතය මගින් එය ලොකයට කියා පෑමට ඔහුන් මාද්‍යක් කරගත්තෙය. ඒය වචනයෙන් නොව ක්‍රියාවෙන් ඔප්පු කරපෙනු වු දෙයක් විය . ස්වාභාව ධර්මයට වැඩි නැඹුරුවක් පෙනුවු මොහුන් බොහොවිට නිර්මාන්ශි ජිවිතය ගත කරන ලදි.ප්‍රතිචක්‍රියරණය කල හැකි ද්‍රව්‍ය (කඩදාසි,ජලය,සුර්ය තාපයා )මගින් බලශක්තිය නිපදවිමට උත්සාහ කල අතර නිවාස බොහොවිට තනා තිබුනෙ වාහන වල ඇතුලු කොටස් තුලය..ඒ තුල විවිධ වර්ණ වලින් ආලේප කරන ලදි.. කුඩා කුස්සියක්,නාන කාමරයක් හා නිදන කාමරයකින් මෙම නිවාස සමන්විත විය.තවද එම නිවාස තැනින් තැනට ගෙන යාමට හැකි වු අතරම ඔනෑම අයකුට ඇතුල් විමට සහ පිටවිම සදහ  නිදහසක් පැවතිය. ලින්ගික  භෙදයකින් තොරව ස්ත්‍රි සහ පුරුශ දේපාර්ශවයම විලාසිතවල නිරත විය.කොණ්ඩ සහ ඇදුම් විලාසිතා කලෙන් කාලෙට වෙන්ස්කම් සිදු වු නමුත් එම විලාසි